Alweer over de helft.. - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Anouk Peeters - WaarBenJij.nu Alweer over de helft.. - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Anouk Peeters - WaarBenJij.nu

Alweer over de helft..

Blijf op de hoogte en volg Anouk

11 December 2014 | Suriname, Nieuw Nickerie

Lieve allemaal,

Morgen alweer 7 weken hier. De tijd die vliegt voorbij. Wij vermaken ons hier nog prima, hebben al van alles gezien hier maar er is nog zeker meer te zien! Sinds mijn vorige verslag hebben we nog van alles ondernomen, en ondertussen zijn we ook al begonnen op onze nieuwe afdeling voor de laatste zes weken. Ik zal proberen om alles eens even in het kort te vertellen.

Op 25 November was het hier onafhankelijkheidsdag. Dit jaar werd het gevierd in Lelydorp. Samen met de huisgenoten zijn we dan ook naar lelydorp gegaan met de taxi. Het was wel iets anders dan verwacht. Ik had een groot feest, veel dansen en muziek verwacht tijdens de parade. Uiteindelijk bleek de parade een soort optocht te zijn van alle korpsen van het land, brandweer, politie, landmacht etc. Maarrr, we hebben wel de president in levende lijven gezien! haha.

Daarnaast zijn we ook al naar de Paramaribo Zoo geweest. Was leuk om dat ook eens mee te maken. Wel beetje gek om nu dieren te zien in kooien, die we twee weken eerder in het regenwoud gezien hadden. Met name erg veel aapjes en vogels die er te zien waren. Die zelfde avond speelde er ook een Nederlandse coverband hier in Suriname. Leuk om weer eens een ouderwets gezellig Nederlands avondje te hebben. Wat meezing muziek en daarnaast ook gewoon stapmuziek. Heel erg leuk en gezellig!

Vorige week zaterdag zijn we met de huisgenoten naar de oude plantage Peperpot geweest. Het vroegere huis van de plantage was volledig gerestaureerd en zag er nu dan ook erg mooi uit. Helaas was er verder niets meer terug te vinden van de plantage die het ooit geweest was. Als alternatief zijn we dus gaan wandelen in het Natuurpark Peperpot. Hier lekker rond gestruind en aapjes gespot. De panters en andere wilde katten hebben we (gelukkig) niet gezien. Het was wel erg leuk om ons weer even in een klein stukje tropisch regenwoud te begeven.

Afgelopen weekend zijn Laura en ik samen met nog twee meiden naar Nieuw-Nickerie en Bigi pan geweest. Echt ontzettend van genoten. Vanuit Nieuw-Nickerie zijn we een stukje met de auto gegaan en daarna een uurtje gevaren in een bootje richting Bigi Pan. Op Bigi Pan hebben we geslapen in een huisje midden op het meer in hangmatten. Weer een hele nieuwe ervaring om in een hangmat te slapen!
Lekker kunnen relaxen, kajakken en heel erg veel eten. Dit weekend een recept gekregen voor Bakabana's, snel maar eens gaan uitproberen hier!
Bigi pan is staat bekend om haar vele soorten vogels. Hier hebben we dus ook flink van genoten. 's Avonds vliegen alle vogels over van het ene kant van het meer naar de andere kant van het meer waar ze dan gaan slapen. Met name de rode Ibissen waar ontzettend mooi om te zien. Deze vogels zijn vuurrood, doordat ze garnalen eten. De jonge vogels zijn nog gewoon licht van kleur.
Daarnaast leven er ook erg veel vissen. Zondag zijn we deze dan ook gaan vangen, met behulp van een visnet. Daarna hebben we deze vissen met onze handen uit het net gehaald en weer terug het water in gegooid. Erg grappig!

Op stage is het wel al een stukje drukker geworden gelukkig. De laatste weken hebben we flink mee kunnen werken. Erg leuk gehad op de afdeling Gynaecologie en veel dingen kunnen leren. We leren de manier van werken steeds beter kennen en doen steeds meer zelfstandig.
Vorige week hebben we mee kunnen helpen op de werelddag voor Diabetes en de werelddag voor HIV/AIDS. Hierbij konden we mensen screenen die gescreend wilde worden worden op hun bloedsuikers, BMI en hun bloeddruk. Laura en ik hebben hierbij bloedsuikers geprikt, daarnaast konden mensen zichzelf laten testen op HIV. Vond het erg goed om te zien dat er hier zo goed mee werd om gegaan en zoveel aandacht aan besteed werd. Met name omdat HIV hier nog minder bekend is dan in Nederland, en waarschijnlijk ook (niet gediagnosticeerd) vrij veel voorkomt. Alle medewerkers van het ziekenhuis kregen de gelegenheid om gratis een HIV test af te nemen.
Deze week zijn we begonnen op de afdeling Obstetrie. Op deze afdeling liggen alleen kraamvrouwen en zwangere vrouwen van de 3e klassen. Deze week nog vooral meegekeken. Hopelijk kan ik vanaf volgende week ook bezig gaan houden met de verzorging van de baby's op de afdeling.

Ik ben vast aan zeker nog van alles vergeten, maar wij vermaken ons hier prima. We maken van alles mee en hebben ook vooral nog veel meer op te planning staan!

Liefs, Anouk

P.s. voor degene die me weer hebben willen bereiken via sms of appje, mijn telefoon is helaas alweer kapot. Ben hard op zoek naar een nieuwe, maar voorlopig alleen nog bereikbaar via FB..