De eerste dagen in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Peeters - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Peeters - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Anouk

27 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Alweer vijf daagjes in het tropische Paramaribo. De afgelopen dagen lekker bij kunnen komen met niet al te veel verplichtingen. Zaterdag ben ik samen met Laura en Maud (een van onze huisgenoten) de 'stad' van Paramaribo in gegaan. Voor het eerst in de Surinaamse taxi, wat me er weer aan herinnerde dat het verkeer hier een hele belevenis is. Eenmaal in de stad aangekomen zijn bij als eerste naar de 'Centrale Markt' gegaan. Helaas was deze al gesloten. Binnen openingstijden moet het hier heeel erg druk zijn. Je kunt het je voorstellen als een hele grote loods, die volledig vol ligt met groenten, fruit en soms ook vis. Ik ga er binnenkort nog een keer naartoe wanneer het wel open is. Ben benieuwd! Daarna zijn we wat gaan drinken aan de waterkant, 'the place to be' onder de Suirnamers. Hier is ook elk Surinaams eten wat je kunt bedenken te vinden. We hebben nog heel wat proeven te doen! Hier zijn we 's avonds alvast mee begonnen. De eerste echte Surinaamse Roti! Erg lekker, maar wat een hoeveelheid. haha.
Ook zondag hebben we een dagje gehad waarop we weinig hebben gedaan. 's Middags hebben we lekker in de zon liggen bakken, het kleurtje begint al een beetje te komen!
Vandaag (maandag) hadden we onze eerste stagedag in het Diakonessenhuis (het ziekenhuis). Om 7 uur moesten we ons melden bij zuster Margareth. Het werd al snel duidelijk dat het geloof nog een belangrijke rol speelt in het ziekenhuis. We startte de dag namelijk met het zingen van een aantal gebedsliederen. Hierna namen we kort alle regels door samen met zuster Margareth. Hierna bespraken we ook op welke afdeling we stage wilde lopen, het werd Gynaecologie/ Obstetrie. Ben benieuwd!
Hierna kregen we een rondleiding door het hele ziekenhuis, van een andere verloskunde student. Het ziekenhuis zag er best mooi uit, en alle voorzieningen die een ziekenhuis nodig heeft, waren aanwezig. Het traditionele is wel nog veel meer terug te vinden in het ziekenhuis. Je hebt bijv. een gescheiden vrouwen en mannen interne afdeling. Als laatste werden we voorgesteld aan onze collega's op de afdeling. Morgen beginnen we aan onze eerste officiële stagedag. Daarna hebben we de rest van de dag vrij gekregen, om vandaag ons visum verder te regelen bij de vreemdelingendienst.
Bij de vreemdelingendienst vergde het een aantal pogingen, en ondertussen is het nog niet gelukt. Tijdens poging een kwamen we aan, en werden we rechtstreeks weer naar buiten gestuurd. Er waren kledingvoorschriften waar wij niet aan voldeden. Wij hadden namelijk een korte broek aan en een mouwloos hemdje. Daar stonden we dus een beetje stom te kijken. Op de heenweg in de taxi hadden we gezien dat er een shopping mall lag, dus zijn we daar maar naartoe gegaan om een lange broek te kopen. Na wat zoeken hadden we broeken gevonden, en zijn we weer terug gegaan naar de vreemdelingendienst. Probleem 2. Ik was zo slim om alleen een boardingpass van KLM mee te nemen, en niet het retourticket. Dus alsnog geen verlengd visum.. Poging drie moet dus wachten op een volgende dag. Bij Laura is het gelukkig wel al gelukt. Daarna in de hete zon wachten op onze taxi.

Een heel verhaaltje, nu weten jullie weer wat er hier gaande is.

Liefs Anouk